Friday 12 October 2012

My Beautiful Village


Kampung Bunga Raya,Keningau,Sabah

 SK.Bunga Raya,Keningau,Sabah

Kemudahan sekolah rendah jenis kebangsaan yang terdapat di kampungku.Di sinilah bermulanya perjalananku untuk mencari dan menimba ilmu sebagai pelita hidup.Walaupun cukup sederhana,aku bangga menjadi murid di sekolah ini.Seorang budak perempuan berambut ekor kuda diikat dua.Malas belajar,asyik bermain guli dan main getah dengan budak lelaki.Tamat sesi pembelajaran, datang sekolah lagi bermain-main dengan kawan2 sampai petang.Betul2 tak belajar.Tapi pejam celik,aku lepas juga.Sekadar kenangan,di sini juga aku pernah dirotan krn tak pandai bermain seruling,berjabat tangan dengan lelaki buat pertama kali atas arahan Guru Besar krn gaduh.Osfs..Cikgu Mansur,Nasir,Masir,Painin dan cikgu Tairin Lontou.Thanks a lot.



                                 Kemudahan Klinik Desa,
                        Kampung Bunga Raya,Keningau,Sabah



                         Gereja Katolik St Fabianus,
                       Tonobon Baru Keningau,Sabah


Lokasi Tempat Menarik.


WATER PUMP 1

Bekas Sumber air untuk pengairan air kolam milik seorang tauke cina Mr Lim 10 tahun yang lalu di Kampung Bunga Raya. Dahulunya kawasan sekeliling kolam ini bersih dan terjaga tetapi sejak aktiviti perniagaan ditamatkan maka kawasan ini terbiar.Mujur ada usaha pihak Gereja katolik ST Fabianus,Tonobon  Baru (Bunga Raya) untuk cuba memelihara kawasan ini semula. Abang tiri saya,bekas supervisor di ladang penternakan ayam, pemeliharaan ayam dan penanaman jambu batu. Seronok dapat makan ikan free tetapi kenangan pahit di salah satu kolam yg trdpt di sini saya hampir lemas kerana ditarik oleh anak buah saya yang hampir lemas.Tak tahu macam mana kami selamat.

WATER PUMP 2
Hijau dan mesra tetapi bahaya. Kedalaman kolam ini tidak pernah terjejas meskipun kemarau panjang di kampung kami.



WATER PUMP 3


Anak Sungai 1

Ha..ha...ha...Kampung saya memang tiada sungai yang besar.Hanya sungai Monggitom yang kecil ini saja.

Anak Sungai 2

Bolehlah mandi-manda.Tetapi baik mandi di rumah saja ba.


No comments:

Post a Comment